Na današnji dan
1996
Manowar izdajo svoj osmi album Louder than Hell
NAGRADNE IGRE
PARTNERJI
Oddaja z metal muziko
Specialisti za Metal!
Letni koncertni cikel

INTERVJUJI

12. 6. 2023

Tsjuder

Spraševal: Dejan Klančič
Odgovarjal: DRAUGLUIN in NAG

Avtor fotografij je Chantik Photography.

Prva stvar, ki sem jo kdaj koli slišal od Tsjuder, so bile besede: »Do I look like someone who cares what God thinks?« Po tem zame ni bilo poti nazaj. Zato ne preseneča, da sem se z velikim veseljem odzval Sonjinemu vabilu na poslušanje oziroma listening session prihajajočega albuma od Tsjuder, ki bo nosil naslov Helvegr in bo izšel 23. junija. V Oslu pa tudi nisem mogel izpustiti priložnosti za intervju po listening sessionu, ko nam je Sonja v kratki razpravi posredovala nekaj glavnih informacij o albumu, snemanju itd. In tako je bilo … Pol ure zabave, smeha in razprave.

 

DEJAN: Med debato po poslušanju mi je Sonja (op.a. zaposlena pri Season of Mist) »ukradla« uvodno vprašanje. A imam drugega. Prej sva se pogovarjala, da albuma nisi slišal že dve leti. Torej, kakšni so občutki zdaj, ko si ga slišal prvič po dveh letih?
(Vsi smo se konkretno nasmejali, preden je lahko začel z odgovorom.)
DRAUGLUIN: Mislim, da je v redu, ja. Kot sem ti že povedal, običajno potrebujem nekaj časa, preden ponovno poslušam glasbo, ki sem jo posnel. Tako zelo sem namreč osredotočen na vse tisto, s čimer nisem zadovoljen. V tem primeru je nemogoče biti objektiven. In mislim, da je zdaj v redu, ja. Toda zvok v mojem kotu je bil zelo oster.
DEJAN: Na splošno si zadovoljen.
DRAUGLUIN: Mislim, da sem, ja.
NAG: Jaz pa sem čisto nasprotje. Jaz sem album dosti poslušal. To je dobro in slabo, ker saj veš, ko končaš, bi moral biti gotov. Potegneš črto, zaključil si, ne moreš storiti ničesar več. Toda če nadaljuješ poslušanje, najdeš stvari, ki bi jih lahko spremenil. Ali pa bi poskusil kaj drugega. Toda to poskušam odmisliti in si mislim, da je album končan in da ni treba narediti ničesar več. In ja, toda jaz sem prvič po dolgem času slišal cel album, kot večina danes.
 
ŽIGA: Pa dobiš zdaj, ko po toliko časa poslušaš album, kakšno novo idejo?
DRAUGLUIN: Ne, od moje ali najine lastne glasbe ne. Žal ne.
ŽIGA: Pač pomislil sem, ali te lastna glasba navdihuje, ali pač preprosto vse daš za dotični album, in ko pride naslednji, gre potem za en drug občutek.
DRAUGLUIN: Ko poslušam glasbo, ki sva jo ustvarila, sem osredotočen samo na to. In ko jo poslušam, tudi samo to ocenjujem. Ne ocenjujem nečesa, kar bova naredila kasneje.
NAG: Se povsem strinjam.
DRAUGLUIN: Se pa lahko zgodi, da dobim navdih za ustvarjanje nove glasbe ali česa več. Ampak ne za to, kako bi glasba morala zveneti.


DEJAN: Pa se vrnimo k mojemu prvotnemu prvemu vprašanju. Med prejšnjim in novim albumom je minilo veliko časa. Kaj je trajalo tako dolgo?
DRAUGLUIN: Kot je Erik že povedal, vedno porabimo nekaj časa, preden začnemo ustvarjati glasbo, saj to predstavlja veliko dela. In nekako si tudi izčrpan, ko ploščo končaš. Ko sva začela ustvarjati glasbo in sva to poskušala narediti kot običajno, se pravi med vajo in z bobni in tako dalje, so bile stvari tokrat nekoliko otežene, ker se nisva ravno strinjala o tem, kako naj bi album zvenel in katero smer je treba ubrati. Torej se je nekoliko zavleklo tudi zaradi tega. In kot sva že tudi povedala, je bil album posnet leta 2020. Nato je prišlo do dolge zamude pri procesu miksanja in tudi izdaje same zaradi pomanjkanja vinila, zaradi korone in vseh teh stvari. Poleg tega pa tudi ne živiva od svoje glasbe, nisva glasbenika, ki bi bila finančno odvisna od glasbe. Album torej pride na vrsto po tem, ko so plačani računi in podobne stvari.
DEJAN: Saj res, v zvezi s tem, pred približno desetimi leti sem govoril z Nagashem, frontmanom skupine Troll, ki je kuharski mojster. Smem vprašati, s čim se vidva ukvarjata? Lahko tudi jaz začnem, na primer. Jaz sem učitelj nemščine in prevajalec. Pa vidva?
NAG: Jaz sem računalniški programer.
DRAUGLUIN: Delam s statistikami. Nič posebej zanimivega, a nekako pač moraš služiti denar, kajne? In če tega ne bi želel početi, mislim, da z glasbo ne bi mogel zaslužiti dovolj denarja, tudi če bi želel. Ampak tega niti ne želiva poskusiti. Kajti če želiš, da Tsjuder zveni tako, kot zveni, potem lahko na to kar pozabiš. Pozabi na zaslužek, tu gre samo za zabavo.
DEJAN: Kako bi potem zveneli Tsjuder, če bi želela služiti denar z glasbo?
NAG: Verjetno bi dodala nekaj techno vložkov in ženskih vokalov ter kupe klaviatur.
DRAUGLUIN: In bila bi dosti počasnejša. Igrala bi veliko počasneje in enostavneje, da bi bilo glasbo laže poslušati. Ko jo poslušaš danes, moraš to storiti nekajkrat, preden jo dojameš. Vsaj upam, da je tako.
DEJAN: Seveda, ves čas se veliko dogaja.
 
DEJAN: V zvezi z novim komadom Gods of Black Blood … Ta je bil pravzaprav moja edina povezava z novim albumom, ko sem prišel sem v Oslo. Torej, glede na nov komad sta še vedno jezna. Od kod prihaja ta jeza? Mislim, konec koncev nista več jezna mladostnika.
NAG: Govoriš o videu ali albumu na splošno?
DRAUGLUIN: Jezi na splošno.
DEJAN: Tako. Mislim, pesem je pokazala, da so novi Tsjuder nekako tudi stari Tsjuder. Energija, jeza, sta še vedno prisotni.
NAG: Ja, mislim, da brez tega ne bi bilo Tsjuder. In od kod prihaja, to je … Tako kot na vse ostale tudi na naju vplivajo stvari, ki se dogajajo okoli naju. Tako da … V bistvu je to zelo težko vprašanje.
DRAUGLUIN: Mislim, da je bolj v smislu, da je vedno bilo tako. Pri black metalu nekako kultiviraš določen del sebe in ga na neki način potiskaš do skrajnosti. In to je ta del v zvezi z jezo. Ko delava glasbo za Tsjuder, ima ta določeno čustveno vsebino. Ni nujno, da sem jezen, ko ustvarjam glasbo, ali Eric ni nujno jezen, vendar je glasba agresivna.
NAG: In tako vsekakor mora biti. Izvor jeze je samo najino razumevanje in interpretacija dogajanja okoli naju, tega, kaj vpliva na naju. Dol mi visi, kaj muči druge, dokler njihov problem ne zadeva mene.
DRAUGLUIN: Prav tako mislim, da ima veliko ljudi, ko nas posluša, občutek, da je glasba agresivna. A zame ni agresivna. Po mojem je samo prijetna. Meni je takšna všeč.
DEJAN: Sproščujoča.
DRAUGLUIN: Tako. Gre samo za glasbeno izražanje, ki mi je všeč.


DEJAN: Morda povsem enostavno vprašanje. Zakaj sta še vedno pri Season of Mist?
NAG: Izjemno veliko naredijo za band. Motivirajo. Pomagajo. Organizirajo dogodke, kakršna je ta novinarska konferenca. Video, ki smo ga posneli s Season of Mist, so ga tudi oni predlagali. Vedno smo imeli dober odnos. Sodelovanje z njimi je vedno potekalo brez zapletov.
DRAUGLUIN: Minilo je osem let med obema albuma. Lahko bi se zgodilo, da pri Season of Mist s tem ne bi bili zadovoljni. Z najinega vidika je sodelovanje z njimi povsem enostavno.
NAG: Mislim, da med nami vlada obojestransko spoštovanje. Zelo sva zadovoljna z njimi. Morda oni občasno niso tako zelo zadovoljni z nama, hehe.

ŽIGA: Sonja je omenila, da je bil videospot za Gods of Black Blood vajin prvi in da je današnji listening session tudi vajin prvi. Povejta kaj več o teh izkušnjah. Kako se vama zdi vse skupaj?
DRAUGLUIN: Vsaj zame je bilo snemanje videospota nekaj zelo drugačnega. Mislim, da je izpadel video v redu. Pred tem smo se usedli in razmislili, kaj želimo vključiti v video.
NAG: Res je, občutek je zelo drugačen. Ne gre za nekaj, česar bi bila vajena. Nisem prepričan, ali je »čudno« prava beseda. Z Draugluinom sva odraščala v nekakšni kleti in delala glasbo. Meni se sicer zdi, da sva to obdobje prerasla, ampak tisti občutek še vseeno nosiva v sebi. In tako sem vsaj jaz imel občutek, kot da sem v kakšni izložbi. Bilo je nenavadno. Enakega mnenja sem za signing session. Sicer jih delava. Lepo je spoznavati ljudi in jim nekaj vrniti. A vseeno so nama ti dogodki nenavadni. Nimava namena biti superzvezdi ali kaj podobnega.
ŽIGA: Je to tudi zato, ker sta brez corpse painta? To naredi razliko? Ker sta tako rekoč gola, če se lahko tako izrazim.
NAG: S corpse paintom bi bilo po mojem še bolj čudno, hehe.
ŽIGA: Seveda, seveda. A na odru vama je lažje, ker nosita masko oziroma corpse paint.
NAG: Ko stojiš na odru z vsem okoli sebi, je to povsem druga situacija. Ker takrat sva Tsjuder. Izvajava Tsjuder. Zunaj odra sva pač samo midva.
DEJAN: Nekaj bi rad dodal. Ne gre za vprašanje. Razumem, da so ti dogodki, kot so signing session ali listening session itd., za vaju nekaj nenavadnega. Toda vajina glasba vpliva na ljudi in vplivala je tudi name. Poslušanje glasbe mi je dalo in mi še vedno daje številne ure užitkov. In za to bi se vama rad zahvalil. Rad poslušam vajino glasbo. Čeprav morebiti naslednjega albuma ne bosta posnela čez dve leti, ne bom razočaran. Ker enkrat bom dočakal nov album od Tsjuder. Torej, z mojega vidika samo nadaljujta delo.
NAG: To seveda resnično ceniva. Hvala ti.


DEJAN: O bobnarju sva se pred intervjujem že pogovarjala. Tsjuder je zdaj postal dvojec. Kako pa bodo izvedeni nastopi v živo in podobno?
NAG: Pomagal bo John Rice. Torej, ko bo John lahko igral, bo igral. Na voljo pa je še Eivin Brye, ki je z nama izvedel že tri koncerte, če se ne motim. Torej bova pač preverila, kdo je na voljo in kdo želi z nama nastopiti. S tem ne bova obremenjevala nikogar drugega. Zaenkrat sistem odlično deluje. John naredi vse v svoji moči. In Eivin naredi vse v svoji moči.
DEJAN: Torej koncerti bodo v prihodnosti?
DRAUGLUIN: Ja, seveda.
DEJAN: A zaenkrat ni še nič načrtovanega?
DRAUGLUIN: Ja, je nekaj načrtovanih koncertov.
NAG: Težava je le v tem, da nimava pojma, kaj je uradno že najavljeno.
DRAUGLUIN: Tako je. Koncerti bodo. A tudi jaz ne vem, kaj je uradno potrjeno. A turneja bo.
 
DEJAN: Moje naslednje vprašanje je neke vrste osebno. Leta 2017 sta imela potrjen nastop. Vprašanje, ali se tega sploh še spominjata. Nastopiti bi morala blizu mojega rojstnega kraja, in sicer na festivalu United We Stand v avstrijskem Gradcu, a je bil nastop odpovedan teden ali dva pred festivalom. Se še spomnita razloga za to?
NAG: Tsjuder smo odpovedali?
DEJAN: Tsjuder ste bili odpovedani, vskočili pa so Archgoat.
NAG: Bil sem v bolnici. Bil sem na severu Norveške in naenkrat me je izdal hrbet. Tako da ni bilo možnosti, da bi izvedel koncert.
DEJAN: Operacija ni bila potrebna?
NAG: Ja, je bila. Moja noga je bila dejansko mrtva, paralizirana. V nogi nisem imel občutka, nisem je mogel premakniti. Cel teden sem edino lahko užival v učinkih morfija. To je bil razlog.
DEJAN: A zdaj si v redu?
NAG: Odvisno od okoliščin. Nekako shajam.


DEJAN: Pred nekaj leti sem kupil EP z naslovom Throne of the Goat. Na internetu sem bral različne recenzije in komentarje o slabem zvoku. Tako nisem vedel, kaj naj pričakujem. Potem sem dobil plošček. Zdaj vem. (vsi družno v smeh) Razmišljata torej o tem, da bi tega ponovno posnela?
NAG: Saj sva ga. Pa si dobil pravega? 7"?
DEJAN: Tako je. 7", prva izdaja.
NAG: Ta je redek.
DRAUGLUIN: Zvok je na tem res zahteven.
DEJAN: Saj sem vajen garažnega zvoka, a zvok na tem je še nivo višje.
NAG: Izdala sva original, stare pesmi pa so bile posnete na novo. Vendar niso povsem enake. Malo so bile spremenjene.
DRAUGLUIN: Pa tudi zvok na novem ni ravno vrhunski, hehe. Je pa boljši kot na originalnem ploščku.
DEJAN: Res je unikaten, hehe.
 
DEJAN: Vrnimo se k aktualnemu albumu, ki bo izšel 23. junija, če se prav spomnim. Kateri komad vama je na tem najljubši?
DRAUGLUIN: Kot sem ti že povedal, na to vprašanje enostavno ne morem odgovoriti.
NAG: Sam lahko povem, da pesmi niso zelo različne, vendar obstaja znotraj pesmi velika raznolikost. Vsaka pesem je torej nekaj posebnega, vsaj zame. Torej tudi jaz nimam nobenega favorita. Nedavno smo začeli v živo igrati Iron Beast, prvo pesem albuma. Ta je dejansko odličen komad za igranje v živo.
DEJAN: Se strinjam.
NAG: To bi lahko torej bil nekako moj najljubši komad za nastopanje v živo. Toda po drugi strani nekaterih komadov verjetno nikoli ne bomo zaigrali v živo.
DRAUGLUIN: Nekatere komade je res težko zaigrati kot trojica, o čemer sva že govorila. Če bi mi postavil isto vprašanje čez pet let, bi morda lažje odgovoril, kateri komadi so prestali zob časa. V tem trenutku pa je to preveč težko.


DEJAN: Moral bi preveriti, ampak mislim, da Tsjuder niste znani po »outrotih«. A Hvit død je neke vrste outro. Kako to?
NAG: Pravzaprav sem tudi sam razmišljal o tem, ko smo poslušali album. Draugluin bo o pesmi oziroma komadu verjetno znal kaj več povedati.
DRAUGLUIN: Hvit død se zelo razlikuje od drugih komadov. Toda na primer tudi skladba Helvegr v sebi nosi elemente iste glasbe. In tudi še en neizdan komad ima nekaj teh elementov. Nisem pričakoval, da ga bova dala na album, toda Ericu je bil všeč in tako sva ga preprosto uporabila. Po mojem gre za prijeten outro.
NAG: Mislim, da sva ga poskušala tudi nekako umestiti na sredino, a tam nikakor ni ustrezal.
 
DEJAN: Omenil si pesem Helvegr. Do tega komada je album kot Tsjuder, kakršnega poznam. Zakaj Helvegr? Mislim, Chaos Fiend ima nekaj melodičnih delov, poleg tega seveda tudi Gods of Black Blood. Helvegr pa je nivo višje, bi rekel. Zaradi 7 minut in 36 sekund sem pričakoval nekaj počasnejšega, a sem bil kljub vsemu presenečen.
DRAUGLUIN: Komad je dejansko drugačen. Dejansko veliko glasbe, ki jo narediva, ne izide. Včasih pa se mi pač zdi, da je dobra.
DEJAN: To sploh ni pod vprašajem. Samo presenečen sem bil.
NAG: Tudi jaz menim, da je zelo drugačen. A že od nekdaj sva med pesmimi poskušala vnesti nekaj kontrasta. Helvegr je drugačen, je počasen in …
ŽIGA: Paše. To je moje mnenje. Komad te odpihne in gre naravnost k bistvu. Čeprav je počasen in …
DRAUGLUIN: Vsebuje veliko več vplivov starih bandov, kot sta Black Sabbath in Pentagram. In tudi tisti bolj melodični del je drugačen.
DEJAN: Lahko pričakujemo, da ga bomo slišali v živo?
NAG: Helvegr?
DEJAN: Tako je.
NAG: Odvisno, ker je večinoma treba upoštevati različne dejavnike. Sestaviti je treba setlisto, ki ohranja zanimanje občinstva … Morda napačna beseda, a publiko je pač treba zabavati. Torej bomo morali počakati, da vidimo.
DRAUGLUIN: Če bomo imeli na voljo kakšnih 30 minut, Helvegr ne bo del setliste. Če pa bo na voljo ena ura, pa je lahko.
 
DEJAN: Mislim, da je naslednje vprašanje bolj za Naga. Če se ne motim, si sodeloval pri snemanju zadnjega albuma od Urgehal.
NAG: Tako je.
DEJAN: Te bomo jutri videli z Urgehal na odru?
NAG: Ne. Ne vem, kaj bodo Urgehal jutri igrali. A mislim, da so zdaj osredotočeni na starejše izdaje. Glede Urgehal poleg tega mislim, da je način, kako nastopajo zdaj, po mojem popoln. Kajti imajo dva vokalista, ki sta oba odraščala s Trondrom, tako da je povezava vzpostavljena. Mislim, da bi morali to delo povsem prepustiti njima in tega ne spreminjati. Urgehal so naredili en koncert, kjer so nastopili vsi, ki so peli na zadnjem albumu. To se mi je zdela dobra ideja. To je bil kul poklon. In tam bi po mojem bilo treba zaključiti.
DEJAN: Jutri torej ne bo tako?
NAG: Ne vem. Nisem se nič pogovarjal z njimi.
DEJAN: Razumem.
NAG: Mislim, da bodo ponovno nastopili z dvema vokalistoma, ki si delita vokalne dolžnosti.


DEJAN: Nočem odpirati starih ran, toda kakšen je bil tvoj odnos s Trondrom Nefasom? Sta bila prijatelja? Kako je bilo?
NAG: Stvar je takšna. Urgehal, Endezzma in Beastcraft prihajajo iz kraja Hønefoss, ki je nekako na drugi strani gore. Približno 30 minut vožnje stran. Poleg tega sva bila približno enake starosti. Tako sva se začela srečevati in nekako je nastala … Nastala je skupina zunaj Osla, ki je postajala vedno bolj povezana. S Trondrom sva igrala v Beastcraft. In mislim, da je to to. Res škoda, da je umrl.
 
DEJAN: Trondr je imel veliko stranskih projektov. Ampak Tsjuder oziroma vidva jih nimata. Nič aktivnega. S Tsjuder torej pokrijeta vse svoje potrebe po ustvarjanju glasbe?
NAG: Dan nima dovolj ur. Oba imava zelo rada tudi drugačno glasbo. Bilo bi res kul igrati v čistokrvnem death metal bandu ali ustvariti nekaj thrash komadov. A enostavno ne moreš vsega tega. Vsaj jaz ne. Lahko igram z drugo skupino, delam stvari v živo ali kaj podobnega. Ne morem pa delati glasbe. Tsjuder je bil vedno nekaj za naju dva.
 
DEJAN: Ne vem, ali si mi prej, ko sva se pogovarjala, želel kar koli namigniti. Rekel si, da je novo glasbo danes lažje snemati zaradi tehnološkega napredka. Koliko torej vidva istočasno sodelujeta, ko snemata glasbo? Ali eden naredi nekaj riffov in jih potem pošlje drugemu in obratno? Kako to izpeljeta?
DRAUGLUIN: Helvegr sem napisal večino jaz. Razen Faenskap og død, ki sva ga naredila skupaj. Skupaj sva ustvarila veliko glasbe. Mislim, da bova za naslednji album pri ustvarjanju glasbe poskušala tesneje sodelovati. Vsaj takšen je cilj.
NAG: Tudi jaz tako menim in upam. In kot je že rekel Draugluin, so zdaj zadeve s sodobno tehnologijo lažje izvedljive. Živiva namreč dve uri drug od drugega. Bova torej videla, upava pa, da bova posnela in delila. Ob priliki pa se bova tudi dobila.
 
DEJAN: Tako, zmanjkalo mi je vprašanj. Zato bi se želel le še zahvaliti za vajin čas.
ŽIGA: Kakšne zaključne besede za vajine oboževalce?
DRAUGLUIN: Mislim, da ne.
NAG: Požrite ga.
DRAUGLUIN: Z videom sva povedala vse. Mislim, da ni kaj dodati. To je pravi black metal, požrite ga!

SORODNE VSEBINE:
30. 8. 2023Tsjuder - Helvegr / Recenzije
16. 8. 2023Tsjuder imajo nov video / Novice
ZADNJE OBJAVE
Intervju
12. 3. 2024
The Stone
Intervju
15. 12. 2023
Fleshless
Intervju
27. 9. 2023
Terminal Disease
Intervju
13. 9. 2023
Snøgg
Intervju
5. 9. 2023
Moonlight Haze
Intervju
25. 8. 2023
Cvinger
Intervju
7. 8. 2023
Šakal
Intervju
7. 8. 2023
Šakal (ENG)
KONCERTI & FESTIVALI
29. 4. 2024
Wizard Master, Chains
Channel Zero, Metelkova, Ljubljana
30. 4. 2024
The Ossuary, Motorowl, Wizard Master, Chains
Jugend- und Kulturzentrum Explosiv, Gradec, Avstrija
2. 5. 2024
Sedem Minut Strachu, Usnu?, Urethra
Jalla Jalla, Metelkova, Ljubljana
3. 5. 2024
Heavy Psych Sounds Fest Italy 2024
Teatro Miela, Trst, Italija
3. 5. 2024
Keep of Kalessin, Hate, Kamra
TrainStation SubArt, Kranj
3. 5. 2024
Negative Slug, Her Highness, Béton Brut
Dva Osam, Zagreb, Hrvaška